Vi følger to fiskebrødre, to brødre som egentlig ikke er brødre,
gjennom oppturer og nedturer på deres ferd etter storørreten.

torsdag 24. juni 2010

Vakende storørreter..

I går etter et upåklagelig grillmåltid med koteletter, pølser, maiskolber og selvfølgelig potetsalat var jeg interessert i å teste fiskelykken på denne vakre dagen. Stappmett og fiskekåt, fornøyd nå. Dagen hadde vært fylt med godt vær, steikende sol og forhåpentligvis skulle litt av det øverste vannlaget i vår kjære Elveblestdammen være varmt. Jeg tenkte å være litt snill av meg i dag og prøvde å ta kontakt med en ukjent fiskebror ved navn Artny. Etter to forsøkte telefonanrop, en sms og en helt for jævlig dårlig telefonsvarer ga jeg opp. Rett før jeg går ut av døren, ringer faktisk Arnty og lurer på hva som skjer. Jeg forklarer at jeg herved gir han innbydelse til en tur til mitt nye favorittvann, etter noen minutter med nøling i andre siden av røret bestemte han seg til å takke pent ja.Jeg tenkte vi skulle dra med engang jeg ankom Arntys hus, men slik ble det altså ikke. Han hadde ikke gjort klart noe utstyr og var veldig interessert i å vise meg et administrativt IT-verktøy som man kan bruke for å koble seg på en server for så å laste ned et såkalt operativsystem, fasinerende. Ved ankomst ble det noen par kast i Mekka først der jeg hadde lovet han sin første fisken på fluestang, og tror du ikke han dro to små pinner på rundt 20 gram da? Å joda, Arnty var fluefrelst. Vi tok bena fatt og begynte på gåturen ned til mitt flueparadis. Turen dit besto av mye snakking fra Arnty (derav bruk av oksygen han hadde trengt). Vi måtte også stoppe en del, pga Arnty sitt klesvalg. Han måtte jo stoppe en gang i blant for å dra på seg olabuksa igjen og var fast bestemt på at dette var grunnet til at han var sliten, fysisk kondisjon var ikke en faktor her. Etter at Arnty også dro en liten Mort når vi kom ned til Elveblestdammen, var det duket for meg. Jeg dro fort opp noen fine fisker på rundt 150 gram, 250 gram og 300 gram.

Nydelig fisk fra Elveblestdammen. 0,3 kg

Etter hvert måtte Arnty trekke seg trist tilbake pga jobbrelaterte plikter dagen etter, mens jeg gjerne ville bli litt lenger. Han var først skeptisk til om han fant veien til bilen, men begynte å gå. Har ikke hørt fra han ennå, men det går sikkert helt fint. Jeg fisken videre på samme plass og i løpet av ca en time hadde jeg dratt flere fine fisk. Avsluttet kvelden med å gå helt til andre siden der det vaket bra med fin fisk. Kvelden endte med to fisk på 150 gram, en på 250, tre på 300 og tre på 500 gram. Fornøyd med kvelden, ørreter her på 0,5 kg er usedvanlig spreke.

Fin fisk på 0,5 kg. Fikk tre av denne størrelsen + mistet en som var større.




Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar