Vi følger to fiskebrødre, to brødre som egentlig ikke er brødre,
gjennom oppturer og nedturer på deres ferd etter storørreten.

mandag 21. juni 2010

Søndag 20. Juni

På søndag kom jeg hjem etter en liten tur vekk fra Kristiansund. Steven sluttet på jobb klokken 23 og var ikke særlig lysten på fiske etter jobb. Dette ble for sent for han sa han, negativ. Jeg var egentlig enig, men rundt klokken 22 klarte jeg ikke å holde meg lenger, måtte bare komme meg ut til vårt fluefiskeparadis Mekka for å teste kastearmen. Dette skulle vise seg å være en veldig bra avgjørelse fra min side. Jeg åpnet kvelden med en tung mort på ca 375 gram, en liten ørret og utallige andre som var etter flua. Var en del vak på fjærmygg på kvelden da jeg kom, så mitt våpen ble først en palmermygg i krokstørrelse 18. Det frustrerende myggfiske med tørrflue hører vi ofte snakk om, tilslaget mitt ville ikke sitte. Etter at jeg hadde fisket meg bortover bredden kom jeg til mitt eget lille hotspot som jeg måtte prøve. Da tok jeg kontakt med Steven som hadde sett at det var helt vindstille ut..han bestemte seg for å ta turen. Rett etter at jeg snakket med han vaket det et fint vak ikke så langt fra land, jeg hadde nylig skiftet til en annen tørr myggimitasjon. Uprofft tilslag, men pang så satt den faktisk! Utras! Hva er dette? Det var faktisk liv i fisken, var dette en tung mort eller en middels pen ørret...? Når den kom i overflaten etter en stund ble jeg i ekstase, det var en ny regnbueørret! Enormt fin, hvem setter ut disse mon tro? Den hadde slitte finner, så dette var nok oppdrettsfisk. Den veide 550 gram og den var uansett en kraftplugg av dimensjoner. Da Steven kom snakket vi mye om regnbue-eventyret, som dette faktisk har utartet seg til å bli. De neste ca 2 timene gikk med på å få kun småfisk og diverse mort. Vi hadde lenge snakket om å prøve vannet nedenfor Mekka, den såkalte Elveblestdammen. Denne var ikke akkurat beryktet og vi har liten tro på at mange fisker i denne, derfor var kanskje sjansen for storfisk til stede? Vi tok turen ned og ble møtt av utallige fisk som var oppe for å slurpe i seg mygg, dette var en vakfest. Vi kastet noen par ganger, men tilslaget var for dårlig. Jeg satte på en Hares Ear-nymfe som fungerer fint i slike grumsete vanntyper. Kastet ut..her var det liv under overflaten..ga tilslag..der satt den! Jeg fortalte Steven at jeg trodde denne var på rundt 300 gram, dette var før den kom til overflaten og plutselig raste ut med voldsomme krefter! Etterhvert, med god hjelp av Steven, fikk vi håvet fisken.

Nydelig skogsbrun ørret. Vekt: 0,8 kg.

Tatt i betraktning at denne kvelden/natten egentlig skulle benyttes foran en dataskjerm, måtte vi si oss sånn passe fornøyd med resultatet turen ga. Fisket i noen timer til, uten noe annen fangst enn mort på 150 gram fanget av Steven. Vi kommer nok tilbake! Blake

Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar